قرآن برای زندگی

چگونه در پرتو قرآن زندگی کنیم ؟

قرآن برای زندگی

چگونه در پرتو قرآن زندگی کنیم ؟

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بعضی اشکال می کنند که اگر امام حسین علیه السلام  می دانست که به شهادت می رسد چرا این راه را رفت؟ آنچه در فکر من می گذرد این است که دشمنان برای اینکه فضیلتی را مخفی کنند، آن را به صورت یک شبهه مطرح می کنند تا مسیر برداشت از آن مطلب به کلی تغییر یابد. این که امام حسین ع می دانست نهایت این حرکت کشته شدن است و باز برای رضای خدا عالمانه و آگاهانه شهادت را در آغوش کشید این بالاترین فضیلت است. اگر صحبت در مورد وظیفه مطرح شود باید گفت وظیفه بدست آوردن رضای خداست و امام علیه السلام نیز رضای خدا را در شهادت خود یافته و بر طبق آن عمل نمودند. همانطور که خدا در قرآن می فرماید آیا کسانی که می دانند و آنان که نمی دانند یکسانند؟ پس هر چه این علم بیشتر فضیلت بالاتر و اگر این علم به یقین تبدیل شود در قله ی ارزش ها قرار دارد. و امام علیه السلام با یقین این حرکت را آغاز کردند و به سرنجام رساندند. 

  • مهدی جهانی
  • ۰
  • ۰

بَابُ مَا نَصَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولُهُ عَلَى الْأَئِمَّةِ ع وَاحِداً فَوَاحِداً

1- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ وَ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ أَبِی سَعِیدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ‏ فَقَالَ نَزَلَتْ فِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ ع فَقُلْتُ لَهُ إِنَّ النَّاسَ یَقُولُونَ فَمَا لَهُ لَمْ یُسَمِّ عَلِیّاً وَ أَهْلَ بَیْتِهِ ع فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَقَالَ قُولُوا لَهُمْ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَزَلَتْ عَلَیْهِ الصَّلَاةُ وَ لَمْ یُسَمِّ اللَّهُ‏ لَهُمْ ثَلَاثاً وَ لَا أَرْبَعاً حَتَّى کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص هُوَ الَّذِی فَسَّرَ ذَلِکَ لَهُمْ وَ نَزَلَتْ عَلَیْهِ الزَّکَاةُ وَ لَمْ یُسَمِّ لَهُمْ مِنْ کُلِّ أَرْبَعِینَ دِرْهَماً دِرْهَمٌ حَتَّى کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص هُوَ الَّذِی فَسَّرَ ذَلِکَ لَهُمْ وَ نَزَلَ الْحَجُّ فَلَمْ یَقُلْ لَهُمْ طُوفُوا أُسْبُوعاً حَتَّى کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص هُوَ الَّذِی فَسَّرَ ذَلِکَ لَهُمْ وَ نَزَلَتْ‏ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ‏ وَ نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِی عَلِیٍّ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ وَ قَالَ ص أُوصِیکُمْ بِکِتَابِ اللَّهِ وَ أَهْلِ بَیْتِی فَإِنِّی سَأَلْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ لَا یُفَرِّقَ بَیْنَهُمَا حَتَّى یُورِدَهُمَا عَلَیَّ الْحَوْضَ فَأَعْطَانِی ذَلِکَ وَ قَالَ لَا تُعَلِّمُوهُمْ فَهُمْ أَعْلَمُ مِنْکُمْ وَ قَالَ إِنَّهُمْ لَنْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ بَابِ هُدًى وَ لَنْ یُدْخِلُوکُمْ فِی بَابِ ضَلَالَةٍ فَلَوْ سَکَتَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَلَمْ یُبَیِّنْ مَنْ أَهْلُ بَیْتِهِ لَادَّعَاهَا آلُ فُلَانٍ وَ آلُ فُلَانٍ وَ لَکِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْزَلَهُ فِی کِتَابِهِ تَصْدِیقاً لِنَبِیِّهِ ص- إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ‏ أَهْلَ الْبَیْتِ‏ وَ یُطَهِّرَکُمْ‏ تَطْهِیراً فَکَانَ عَلِیٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ فَاطِمَةُ ع فَأَدْخَلَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ص تَحْتَ الْکِسَاءِ فِی بَیْتِ أُمِّ سَلَمَةَ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ إِنَّ لِکُلِّ نَبِیٍّ أَهْلًا وَ ثَقَلًا وَ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَیْتِی وَ ثَقَلِی فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ أَ لَسْتُ مِنْ أَهْلِکَ فَقَالَ إِنَّکِ إِلَى خَیْرٍ وَ لَکِنَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِی وَ ثِقْلِی فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص کَانَ عَلِیٌّ أَوْلَى النَّاسِ بِالنَّاسِ لِکَثْرَةِ مَا بَلَّغَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ إِقَامَتِهِ لِلنَّاسِ وَ أَخْذِهِ بِیَدِهِ فَلَمَّا مَضَى عَلِیٌّ لَمْ یَکُنْ یَسْتَطِیعُ عَلِیٌّ وَ لَمْ یَکُنْ لِیَفْعَلَ أَنْ یُدْخِلَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ وَ لَا الْعَبَّاسَ بْنَ عَلِیٍّ وَ لَا وَاحِداً مِنْ وُلْدِهِ إِذاً لَقَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِینَا کَمَا أَنْزَلَ فِیکَ فَأَمَرَ بِطَاعَتِنَا کَمَا أَمَرَ بِطَاعَتِکَ وَ بَلَّغَ فِینَا رَسُولُ اللَّهِ ص کَمَا بَلَّغَ فِیکَ وَ أَذْهَبَ عَنَّا الرِّجْسَ کَمَا أَذْهَبَهُ عَنْکَ فَلَمَّا مَضَى عَلِیٌّ ع کَانَ الْحَسَنُ ع أَوْلَى بِهَا لِکِبَرِهِ فَلَمَّا تُوُفِّیَ لَمْ یَسْتَطِعْ أَنْ یُدْخِلَ وُلْدَهُ وَ لَمْ یَکُنْ لِیَفْعَلَ ذَلِکَ وَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ- وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فِی کِتابِ اللَّهِ‏ فَیَجْعَلَهَا فِی وُلْدِهِ إِذاً لَقَالَ الْحُسَیْنُ أَمَرَ اللَّهُ بِطَاعَتِی کَمَا أَمَرَ بِطَاعَتِکَ وَ طَاعَةِ أَبِیکَ وَ بَلَّغَ فِیَّ رَسُولُ اللَّهِ ص کَمَا بَلَّغَ فِیکَ وَ فِی أَبِیکَ وَ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّی الرِّجْسَ کَمَا أَذْهَبَ عَنْکَ وَ عَنْ أَبِیکَ فَلَمَّا صَارَتْ إِلَى الْحُسَیْنِ ع لَمْ یَکُنْ أَحَدٌ مِنْ‏ أَهْلِ بَیْتِهِ یَسْتَطِیعُ أَنْ یَدَّعِیَ عَلَیْهِ کَمَا کَانَ هُوَ یَدَّعِی عَلَى أَخِیهِ وَ عَلَى أَبِیهِ لَوْ أَرَادَا أَنْ یَصْرِفَا الْأَمْرَ عَنْهُ وَ لَمْ یَکُونَا لِیَفْعَلَا ثُمَّ صَارَتْ حِینَ أَفْضَتْ إِلَى الْحُسَیْنِ ع فَجَرَى تَأْوِیلُ هَذِهِ الْآیَةِ- وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فِی کِتابِ اللَّهِ‏ ثُمَّ صَارَتْ مِنْ بَعْدِ الْحُسَیْنِ لِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ثُمَّ صَارَتْ مِنْ بَعْدِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ ع وَ قَالَ الرِّجْسُ هُوَ الشَّکُّ وَ اللَّهِ لَا نَشُکُّ فِی رَبِّنَا أَبَدا.

الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص286

همانطور که اصل وجوب نماز در قرآن آمده ولی تعداد آن و اینکه هر کدام چند رکعت است و چه احکامی دارد توسط پیامبر مهربانی ها ص بیان شده اصل وجوب اطاعت از اولوالامر در قرآن آمده و بقیه آن توسط پیامبر ص بیان شده است که چند نفر هستند و چه مشخصاتی دارند و ... پس در واقع آنچه لازم بوده در قرآن آمده است.

  • مهدی جهانی
  • ۰
  • ۰

 بندگی با زیبا شناسی آغاز می شود؛ همانطور که پله اول هدایت نیز یافتن زیبای است. «الحمد» یعنی خدایا من زیبای ها را دیدم و یافتم. همه آنچه را زیبا یافتم از تو است، پس همه ستایش ها نیز برای توست. در سوره حمد بعد از بسم الله الرحمن الرحیم که محبت بود از زیبایی صحبت شده و بندگان  تشویق شده اند که به دنبال زیبای ها باشند که البته کم کم می یاند که همه چیز زیباست.

  • مهدی جهانی
  • ۰
  • ۰

دعا نشانه امید

درخواست هدایت به صراط مستقیم یعنی امید به زندگی برتر و کاملتر، چه در این جهان و چه در سرای باقی . و آن راهی که حتما و بدون هیچ قید و شرطی به خدا منتهی شود صراط مستقیم است. امام معصوم مصداق کامل و تمام صراط مستقیم است و منتظران امام زمان عج امیدوارترین انسانها بلکه موجودات اند.

  • مهدی جهانی
  • ۰
  • ۰

بهرمندی از صراط مستقیم مخصوص انسانهای شاکر است.  چون شکر یعنی از دادهای الهی به بهترین وجه استفاده کنیم و یکی از نعمتهای او هدایتی است که از طرف خدا بواسطه ی اولیای او برای ما ارائه شده وقتی به دستورات دین عمل کردیم شایسته بهرمندی از صراط مستقیم خواهیم شد.

  • مهدی جهانی
  • ۰
  • ۰

آغاز با محبت

بسم الله الرحمن الرحیم یعنی  آغاز همه چیز با محبت است. خداوند کلامش را با مهر و محبت آغاز نموده و بندگان را توسط پیامبر مهربانی ها راهنمایی فرموده که آنها نیز همه کارشان را با محبت آغاز کنند، محبتی که بر گرفته از رحمت خداست و همه عوالم و همه موجودات را در برگرفته. همراهی با محبت و مهربانی هم سو شدن با همه عالم مخصوصا مجرای فیض الهی یعنی امام زمان عج است او که آینه تمام نمای خدا، است. پس بسم الله الرحمن الرحیم یعنی او مهربان است و همه عالم بر اساس محبت خلق شدند. آغاز همه چیز با محبت است و کمال همه چیز بواسطه محبت است و مقصد همه چیز به محبت است. و منتظران امام زمان عج با محبت ترین انسانها اند چرا که امامشان با محبت ترین مخلوق موجود است.

  • مهدی جهانی